Házi horog pellet készítés picit másként

Kint mínusz egy fok, süvítő szél. Bent jó meleg, és nyugalom. Már amennyire egy asszony és egy két éves -mindenre kíváncsi- gyerek társasága engedi a nyugalmat. A fejemben a még el sem kezdődött szezon tervein járnak a gondolatok. Elsősorban a házi horog pellet gyártás foglalkoztat. Alattyán barátommal megbeszéltük a részleteket és egy csendes vasárnap bele is vágtunk a felettébb szagosnak bizonyult projektbe. Ennek történetét szeretném elmesélni nektek.

Az egész ötletét valahol az szülte, hogy egy jobb horgászboltba betérve kismilliónyi horog pellettel találkozhat az ember. Jó, hogy sok jó van belőlük, de melyik is az, amire igazán szükség van, és melyik az, ami beszerzését utólag csak felesleges pénzkidobásnak mondjuk? Ez örök kérdés, jó választ a világon senki nem tud rá adni.

Az, hogy a feeder világbajnokunk nevével fémjelzett porokból kiváló horog pelletek készíthetőek, azt sokan tudják. Mi inkább arra voltunk kíváncsiak, mi az, amiből olcsón és sokat lehet készíteni. Lehetőleg sokféle ízben. Alapanyagnak remek választás a Top Mix kínálatában szereplő method mix etetőanyag család. Mi ebből választottunk egy édes halast és egy fűszeres húsost.

Nagy ördöngösség sem a kivitelezésben, sem a tárolásban nincs. (lehetőleg) Pár nappal a peca előtt kigondoljuk, milyeneket akarunk készíteni, és egy szabad délután fele elég kb. 10-12 különféle íz vagy illata előállításához. Akár családi elfoglaltságnak is jó a készítés, feltéve, ha gyermekünk vagy feleségünk érdeklődik a horgászat iránt és szeret ő is „pepecselni” velünk.

Néhány apó kiegészítő eszköz amire, vagy amihez hasonlót mindenképp készítsünk be az alapanyagok és a pellet nyomó mellé:

• Kézi robotgép.
  • Grammos beosztású mérleg.
  • Edény a keveréshez.
  • Fakanál vagy egy rövid sodrófa a formába egyengetéshez.
  • Evőkanál.
  • Teás kanál.
  • Hegyes és vékony kés „kapirgálni” (nekem a filéző teljesen jó volt).
  • Kéztörlő rongy.
  • Valami rossz tálca a mikrózáshoz.
  • Egy zacskó szemetesnek.
  • Pár darab lapos edény vagy doboz tető a kész termékek szárításhoz.
  • Papír és toll, hogy lejegyzetelhessük a pontos összetevőket.
  • Csend és nyugalom.

Mivel mi sem akartunk sok selejtet termelni, ezért a következőt eljárási rendet találtuk ki:

Egy keverési egység 100gramm method mix etetőanyag. Ehhez gyorsan hozzáütöttünk egy tojást és beletettünk egy teáskanál étolajat. Géppel összekevertük, majd ezt követően elfeleztük a nagyjából 140grammnyi félkész anyagot. Az egyik fél adag anyag maradt az edényben, megkapta a plusz ízt vagy ízeket. Esetleg kapott ráadásként ételszínezéket, majd egy gombócot formáltam belőle. Ez után azt átadtam Attilának, ő kiszaggatta a pelleteket. Én közben a másik félkész cuccot aromáztam és kevertem. Mire végeztem, kész lett a szaggatással, és tettem a mikróba (kb. 120-150mp.-re 11mm-es pelletnyomóval dolgozva). Amíg a sütő szárított, én már a következő alapkeveréket gyártottam, Attila pedig szaggatta a második felet. Majd a fent leírt folyamat ismétlődött újra és újra.

Ami esetleg (nem a legjobb forma felé) befolyásolhatja a végeredményt:

Aromákból nem minden emberi fogyasztásra készült alkalmas jó, mert a legtöbb alkohol alapú és ezeket a mikrózás hamar kinyiffantja. A mesterséges színezékek keverésével is jó vigyázni, mert hamar sikerülhet majdnem vagy egészében fekete pelletet csinálni. J  Mondom ezt úgy, hogy nekünk is lett egy adag majdnem fekete színű, pedig koránt sem olyat akartunk készíteni.

Húsos fűszeres házi pelletek

Húsos fűszeres mikrózás előtt

Ha lebegő pelletet akarunk gyártani, a megfelelő porokkal az is könnyedén sikerülhet. Az általunk használt terméknél 100gramm alapanyagból nagyjából 1/3-1/2 részt a lebegtetésért felelős anyag tett ki. (Ami nem parafa por volt.)

Amennyiben lakásunk, házunk engedi, a családi béke érdekében érdemes valami kevésbé fontos helységbe elvonulni pelletesdit játszani, mert a mikrózás során felszabaduló szagok nem feltétlen a legkellemesebbek.

Az első kísérlet végeredményei. 4 óra munkával 9 féle horogpellet, abból is kétféle lebegős lett

Remélem sikerült ezzel a kis szösszenettel kedvet csinálni a házi pellet készítéshez és ti is rájöttök, melyik is az a keverék, amivel a kedvenc vizeiteken az eddiginél is sikeresebbek lehettek.